To już druga Złota Palma w karierze szwedzkiego reżysera (pierwszą zdobył w 2017 roku za „The Square”). Chcieliśmy dostarczyć widzom dzikiej rozrywki, a jednocześnie zadać pytania, na które odpowiedzi znajdą później. – mówił Ruben Östlund odbierając nagrodę.
Jedną z głównych nagród tego wieczoru otrzymał Jerzy Skolimowski. Odbierając Nagrodę Jury dołączył do panteonu polskich mistrzów reżyserii z takim wyróżnieniem na koncie – Krzysztofa Kieślowskiego, Wojciecha Jerzego Hasa, Jerzego Kawalerowicza, Krzysztofa Zanussiego i Andrzeja Wajdy.
To jednocześnie pierwsza od 34 lat Nagroda Jury dla polskiego twórcy na Festiwalu w Cannes.
Chciałbym podziękować swoim osiołkom… wszystkim sześciu. „Io” jest koprodukcją polsko-włoską. Duża część tego filmu była kręcona w Polsce, ale byłem wystarczająco inteligentny, żeby wybrać pewien włoski rodzaj osła, który ma krzyż na plecach. Takich osłów mamy w Polsce tylko dwa — mówił ze sceny Skolimowski, podając imiona zwierząt.
Nagrodę dla Najlepszego Reżysera otrzymał Park Chan-wook za film „Decision to Leave”. Film do ostatniego dnia festiwalu zbierał najwyższe noty światowej krytyki i zajął pierwsze miejsce w prestiżowym rankingu Screen Daily.
Najnowsze dzieło nagradzanego koreańskiego reżysera, twórcy m.in. takich filmów jak „Służąca” i „Old Boy” to historia prowadzącego śledztwo w sprawie zagadkowej zbrodni detektywa, który ulega urokowi głównej podejrzanej.
Nagrodę specjalną z okazji jubileuszu festiwalu otrzymali Jean-Pierre i Luc Dardenne za film „Tori i Lokita”. To już siódma nagroda w Konkursie Głównym dla belgijskiego duetu reżyserów.
Najlepszą Aktorką została Zar Amir Ebrahimi za rolę w „Holy Spider” irańsko-duńskiego reżysera Aliego Abbasiego. Ten film jest o kobietach, o ich ciałach. Na ekranie widzimy wszystko, co w moim kraju jest zakazane – twarze, włosy, stopy, dłonie, piersi i seks. – mówiła ze sceny aktorka, która w 2016 roku została wygnana z Iranu.
Poniżej znajduje się pełna lista tytułów obecnych w programie Cannes, (do których Gutek Film zakupił prawa do dystrybucji na Polskę). Dokładne daty premier podamy wkrótce.
„Triangle of Sadness”, reż. Ruben Östlund Szwecja, Francja, Wielka Brytania, Niemcy Złota Palma MFF w Cannes 2022 „Io”, reż. Jerzy Skolimowski Polska, Włochy Nagroda Jury MFF w Cannes 2022 „Decision to Leave”, reż. Park Chan-wook Korea Południowa Najlepsza Reżyseria MFF w Cannes 2022 „Tori i Lokita”, reż. Jean-Pierre i Luc Dardenne Francja, Belgia Nagroda Specjalna MFF w Cannes 2022 „Holy Spider”, reż. Ali Abbasi Dania, Niemcy, Szwecja, Francja Najlepsza Aktorka MFF w Cannes 2022 „R.M.N”, reż. Cristian Mungiu Rumunia, Francja, Belgia Konkurs Główny – Oficjalna selekcja MFF w Cannes 2022 „Nostalgia”, reż. Mario Martone Włochy, Francja Konkurs Główny – Oficjalna selekcja MFF w Cannes 2022 „Silent Twins”, reż. Agnieszka Smoczyńska Polska, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania Un Certain Regard – Oficjalna selekcja MFF w Cannes 2022 „Pamfir”, reż. Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk Ukraina, Francja, Polska, Chile, Luksemburg Quinzaine des réalisateurs – Oficjalna selekcja MFF w Cannes 2022 |
---|